Sunday, June 13, 2010

Kolej Universiti Insaniah tawar tiga program baru

Ditulis oleh AMELIA HASHIM

ALOR SETAR: Kolej Universiti Insaniah (Insaniah) menawarkan tiga program baru iaitu Ijazah Sarjana Perubatan, Sarjana Kaunseling Islam serta Diploma Perhotelan dan Perkhidmatan Halal.

Rektor Insaniah Profesor Dato’ Dr Jamil Osman berkata pengambilan bagi ketiga-tiga program terbaru dijangka dilakukan pada Julai dan Ogos ini.

“Program yang ditawarkan Insaniah kini meliputi semua bidang ilmu dan terbaru Insaniah sedang menggabungkan bidang professional seperti Kejuruteraan, Teknologi Maklumat, Kejuruteraan Perubatan, Perakuanan dengan Intergrasi Ilmiu Islam,” katanya kepada pemberita, di sini.

Selain itu, Insaniajh juga menawarkan program Ijazah Lanjutan iaitu empat di peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Usuluddin, Syariah, Bahasa Arab dan Muamalat. Keempat-empat bidang ini juga ditawarkan di peringkat Ijazah.
Sarjana.

Menurutnya, sejak ditubuhkan pada tahun 1994 dengan hanya seramai 43 penuntut, kini Insaniah mempunyai lebih 4000 penuntut yang mengikuti pelbagai bidang pengajian.

Perkembangan ini sungguh memberangsangkan kerana Insaniah juga menerima permohonan daripada pelajar antarabangsa. Buat masa sekarang Insaniah mempunyai seramai 756 penuntut antarabangsa termasuklah dari Thailand, Indonesia, Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Nigeria, Jerman, Singapuran, Somalia, China dan Kemboja.

Ini bertepatan dengan hasrat Kerajaan Negeri yang mahukan Insaniah menjadi pusat pengajian Islam dunia. Kejayaan menarik pelajar antarabangsa adalah kerana Insaniah banyak menjalin kerjasama dan hubungan luar dengan universiti antarabangsa antaranya University of Science and Technology dan Institut Al-Quran di Yaman, Universiti Fateh di Turki, Universiti Imam Bonjol Indonesia dan beberapa universiti di China.

Selain itu Insaniah juga berkerjasama erat dengan institusi pengajian tinggi awam dan swasta dalam negeri seperti Universiti Kebangsaan Malaysia , Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Kolej Islam Antarabangsa Ismail Petra.

Bagi memantapkan produk Insaniah mendatangkan tenaga pengajar dalam bidang Pengajian Islam hampir 90 peratus datang dari Universiti Al-Azhar Mesir.

Untuk sesi pengambilamn Jun ini bagi tahun akademik 2010/2011, seramai 1600 pelajar baru mendaftar selepas menerima tawaran Insaniah sejak April lalu.

Bagi sesi pengambilan Julai dijangka 1500 penuntut lagi akan mendaftar untuk mengikuti pelbagai program yang ditawarkan di Insaniah.

No comments: