Sunday, May 23, 2010

Kecemerlangan syahsiah perlu seimbang dengan akademik

Ditulis oleh SITI ZALEHA ABDUL RAHIM

ALOR SETAR – Dunia pendidikan sekarang banyak berbicara soal kecemerlangan. Justeru itu, sekolah-sekolah banyak yang berlumba untuk melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang.

Namun, kecemerlangan sekolah tidak hanya boleh diukur melalui kecemerlangan akademik semata-mata, tetapi juga melalui pembinaan sahsiah dan keperibadian yang mulia selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.

Demikian kenyataan Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah, YB Dato’ Dr Abd Isa Ismail pada majlis sambutan Hari Guru HESA dan PASTI 2010 di Dewan Seri Mentaloon, di sini.

“Guru merupakan satu kumpulan manusia yang istimewa, di mana tidak ada satu manusia pun yang tak pernah merasai khidmat guru, bahkan guru itu sendiri pernah merasai jasa dan pengorbanan guru.

“Profesion perguruan amat unik kerana berbeza dengan profesion yang lain, ia tidak bergerak di atas landasan yang tepat, bahkan profesion perguruan ini adalah ditentukan oleh persekitaran, adakalanya ia berjaya serta sebaliknya.

“Guru yang berkesan adalah guru yang profesional, iaitu tak pernah menyerah kalah dalam melaksanakan tanggungjawab, walau bagaimana keadaan sekalipun pelajar yang datang padanya,” jelas beliau yang juga Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Negeri Kedah.

Menurut beliau, warga pendidik seharusnya menghayati dan mendasari budaya kecemerlangan dan menjadikan peningkatan dan pengurusan kualiti yang menyeluruh sebagai agenda utama dalam gerak kerja pendidikan.

“Guru yang berjaya adalah guru yang mempunyai sifat empati, iaitu meletakkan dirinya sebagaimana yang dirasai oleh pelajarnya serta mempunyai sifat simpati dalam usaha murni mendidik anak-anak bangsa,” ujar beliau.

Majlis anjuran Hal Ehwal Sekolah Agama (HESA) dan beberapa buah badan bukan kerajaan

No comments: